Muffins med Non Stop!

Nu vid jul bakar många pepparkakshus som taken dekoreras med färgglada non stop. I år bakade jag två små stugor med non stop och fick hela två påsar över. Ingen här hemma gillar att äta non stop som de är, därför fick jag komma på något sätt att ändå få en användning för non stopen. Då slog det mig, varför inte kombinera restgodis med muffins? Enkla, mjuka vanilmuffins med bitar av smält non stop, mums! Här kommer mitt enkla recept på vad du kan göra med överblivna non stop!

Muffins med Non Stop (12 normalstora)

125 g rumstempererat smör 

120 g (1,5 dl) strösocker 

2 ägg

120 g (2 dl) mjöl

1 tsk bakpulver

2 msk mjölk 

1 tsk vaniljarom 

1/2 Paket non stop godis - du kan ha i mer eller mindre men jag tyckte att ett halvt paket var lagom.

Vispa smör och socker pösigt. Häll sedan i äggen och mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan mjöl, aromen och bakpulver och vispa till en slät smet med hjälp av en elektrisk visp. Krossa non stop till halvor eller fjärdedelar. Mortla inte! Du vill inte ha non stop kross utan lite mindre bitar. Jag slängde också i några hela non stop i smeten. Häll i alla non stop linser i smeten och rör försiktigt med en sked eller slikepott. Fördela smeten i 12 normalstora formar som lagts upp i en muffinsplåt. Baka i mitten av ugnen i 15-20 minuter i 190 grader. Ta sedan ut muffinsen ur ugnen och låt svalna på ett galler så att dem inte blir fuktiga i botten. 

Jag valde att hålla det simpelt och dekorerade med en tesked nutella och några hela non stop! Non stopen blev mjuka och blandade sig perfekt med muffinsen. Godast blir dem samma dag när de är nygräddade och lite varma!
Recept | cupcakes, enkelt recept, muffins, non stop, recept | |
Upp