Julgrans Cupcakes!

Ibland kan små dekorationer förändra allt och skapa en speciell känsla. Lite färg, lite strössel och lite fantasi gör även de enklaste muffinsen till fantastiska små skulpturer. Idag satte jag mig ner och googlade lite roliga inspirationsbilder på juliga cupcakes och fastnade för julgranarna. Jag funderade inte i mer än fem minuter och började mixa ihop frostingen. Idag har jag använt mig av receptet på vanliga vaniljmuffins och vanlig smörkrämsfrosting som jag färgat grön. Klicka på texterna för att komma till recepten. 

 Jag gjorde stjärnorna utav sockerpasta som jag färgat gul. Stansade ut stjärnorna med hjälp utav en liten stjärnutstickare och lät sedan torka i två timmar. ”Kulorna” består utav lite större strösselkulor i pärlfärger. Köpte dessa på tartdecor.se när jag var i Södertälje för något år sedan. 
Konsten till att få till ”julgranarna” är att använda rätt tyll och rätt tryck på spritsen. Tyvärr har jag ingen bra video eller bild på tekniken, men den är mycket enkel. Rikta spritspåsen med frostingen rakt över muffinsen och lägg ett ganska stort tryck. När du är nöjd med omkretsen börjar du trycka lösare och långsamt höja påsen. När granen blivit så hög som du vill ha den släpper du trycket helt och genom att dra påsen rakt upp skapar en topp. Tryck sedan ner en stjärna på toppen och täck med stora strösselkulor direkt efter, annars hinner frostingen att stelna och då kommer varken stjärnan eller kulorna att fastna. 

Jag använde mig av den största öppna stjärntyllen som är tillgänglig att köpa. Som man ser på bilden är den lika stor som en gelé-färg ifrån wilton. (den tyll längst till höger)

 Denna guide/recept är kanske inte så givande, men jag hoppas att du bli inspirerad till att testa lite nya juliga dekorationssaker! :)
 
Recept | Inspiration, cupcakes, julcupcakes, julgran, smörkräm, strössel | |
#1 - - Anonym:

Åh så fina och julmysiga ^_^

Upp