Polkagrismuffins

 Detta recept på polkagrismuffins får alltid 10/10 när det kommer till enkelhet, smak, dekoration och julighet. Varför krångla till det för sig själv när man kan göra det enkelt. Dessa cupcakes är superenkla att baka och dekorera, en bonus är att om du inte orkar att göra smörkräm eller annan frosting kan du använda vispgrädde och det blir lika bra. Du behöver varken spritspåse eller tyllar, en lite tjockare fryspåse funkar prima. Käpparna i mitten är avbrutna candy canes som jag köpte i tolvpack på ica. Receptet på polkagrismuffins kommer här nedan.. lycka till!  
Polkagrismuffins (12 stycken normalstora)

125 g rumstempererat smör 

125 g (1,5 dl) strösocker 

2 ägg

120 g (2 dl) mjöl

1 tsk pepparmynts-extrakt/arom (kan ökas på ifall du vill ha mer smak) 

1 tsk bakpulver

2 msk mjölk 

Vispa smör och socker pösigt. Häll sedan i äggen och mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan mjöl, extraktet/aromen  och bakpulver och rör till en slät smet med hjälp av en slickepott. Fördela smeten i 12 normalstora formar som lagts upp i en muffinsplåt. Baka i mitten av ugnen i 15 minuter i 190 grader. Ta sedan ut muffinsen ur ugnen och låt svalna på ett galler så att dem inte blir fuktiga i botten. 

 Jag använde mig av samma recept på frosting som när jag gjorde tranbärsmuffins med saffransfrosting men då utan saffran och istället hällde jag i två msk pepparmyntsarom. Lovar att det blir supergott och riktigt mycket polkagrissmak! Dekorationen talar för sig själv, gör bara två blobbar och stick en bit av polkagrisstången i mitten :)
Recept | cupcakes, enkelt recept, muffins, polkagris, saffransfrosting | |
Upp