Världens Godaste Choklad Cakepops!

Jag känner mig tvungen att dela med mig av detta recept, det är alldeles för fantastiskt för att hålla det hemligt för världen. Underbart gott och chokladigt, enkelt att göra och inte för sött. Det är sim himmelen i munnen, har aldrig mött någon som inte tycker om dessa. Receptet är enkelt, och du gör dem som vanliga cakepops alltså med hjälp utav krossade muffins och chokladganache. Jag valde att ta bort pinnarna ifrån mina cake pops och ha dem i små muffinsformar för att få dem att se ut som praliner!
Grundrecept för 60 lagom stora Cake Pops

24 chokladmuffins - (mitt recept finner du här; Chokladmuffins) 

1,5 dl vispgrädde

300 g mörk eller mjölkchoklad - (vit choklad funkar inte till detta recept, för recept på vitchoklad ganache; Vitchoklad Ganache)

Choklad Ganache

Skär chokladen i små bitar och lägg i en värmetålig skål, häll över grädden och placera i en mikrovågsugn i 30 sekunder. Efter 30 sekunder rör du om kraftigt med en sked i minst en minut för att chokladen ska smälta. Upprepa denna process tills chokladen och grädden har smält samman. Kom ihåg att röra om ordentligt efter varje tur i mikron, det är just vid denna process som smältningen sker. Ha aldrig heller ganachen i mikron i mer än 30 sekunder åt gången för att inte bränna den. När ganachen är klar ställer du den åt sidan i rumstemperatur i ungefär 10 minuter. 

Muffinsen

Finsmula 24 stycken normalstora muffins i en stor skål. Känn efter hur pass fuktiga muffinssmulorna är, för att avgöra ungefär hur mycket av ganachen du kommer att använda. Ju torrare smulor, ju mer ganache kommer behövas. 

Cake Pops

När muffinsen är smulade häller du i ganachen, börja med halva satsen och rör om ordentligt, gärna med händerna. Försök sedan att forma en liten boll, ifall det går enkelt att forma och bollen håller formen behövs ingen mer ganache. Ifall massan inte går att forma eller inte håller sig bra tillsätter du mer ganache, men endast två matskedar åt gången. När Cake Pops massan är färdig formar du ungefär 60 små bollar. Storleken på bollarna går såklart att ändra, men jag tyckte att 60 blev bra och passade formarna. Låt sedan bollarna stelna i kylskåpet i en timme. Eftersom att det är kallt ute använde jag balkongen som ett kylskåp. 

Dekorera Cake Pops

Ifall du vill ha riktiga cake pops på pinnar börjar du med att smälta lite choklad och doppar i pinnen som sedan trycks ner i bollarna. Låt stelna i ungefär 20 minuter i rumstemperatur innan du doppar hela cake popsen i choklad. Idag gjorde jag cake balls som såg ut som små praliner. Jag smälte vit choklad och doppade varenda cakeball i chokladen, kom ihåg att bollarna måste vara väl kylda innan du doppar dem i choklad för annars smälter dem ner och förstör chokladen. Låt stelna på bakplåtspapper och dekorera med strössel eller choklad. Efter att chokladen har fått stelna i någon timme lägger du över bollarna i små pappersformer. Du kan använda lite choklad som lim för att de ska fastna i pappersformarna. Förvara dessa helst i ett kylskåp och ta ut ungefär en halvtimme innan servering för att få den innersta cakebollen att bli lite mjuk. 

Detta blev resultatet utav dagens bakning! :)

Recept | Cakepops, cake balls, cake pops, choklad, ganache, pralin, vitchoklad | |
#1 - - Jessica:

Superfina och lät väldans gott! Måste jag testa till min födelsedag i januari!

Svar: Tack! Vad kul att du tänker pröva dem, lovar att det är svårt att misslyckas med dessa :)
Martina

Upp