Gör dina egna smycken i fimolera!

Idag bestämde jag mig för att skapa lite juliga smycken i fimolera och bestämde mig samtidigt för att skapa en liten guide hur du själv kan enkelt tillverka egna smycken! Allt som egentligen behövs till att arbeta med fimolera är själva leran, ett rakblad och en ren arbetsyta, ett tipps är att använda bakplåtspapper under så att man inte råkar färga bordet med leran vilket lätt kan hända vid användning av färgad lera. Ifall du vill göra om dina figurer till smycken behöver du även smycketsstavar med hattar eller öglor (öglor rekommenderas inte då du behöver stärka dem genom att limma fast dem efter att du bakat färdigt) och så behöver du små smycketstänger, en vanlig liten tång fungerar också bra. Här är en bild på saker jag använt mig av idag, förutom ugnen.
 Steg två är att ta ut leran i paketen och börja arbeta med den. Den är ofta hård och lite smulig i början men efter en stunds knådande blir den mjuk och smidig. Du kan välja precis vilka färger du vill men idag valde jag att arbeta med vit och röd lera. Var mycket försiktig när du använder färgad lera tillsammans med vit eftersom att färgen superlätt färgar av sig på den vita leran. Om du vill som jag, göra polkagrisar var säker att du först rullar vita korvar, sedan röda och tvättar händerna noggrant innan du snurrar ihop dem. Jag råkade färga av mig på några stycken stänger så att dem inte längre var vita. Det absolut bästa är alltså om du jobbar med färgad och vit lera på två helt olika arbetsytor. När du är klar med figurerna gör du som på första bilden och sticker igenom hattstavarna igenom leran innan den sätts in i ugnen. Du kan lugnt grädda leran tillsammans med stavarna då stavarna är tillverkade i metall. När du har gjort det sätt figurerna på ett bakplåtspapper och grädda i 30 minuter i ugnen i 110 grader eller som det står på förpackningen av din lera. När figurerna är klara ta ut dem ur ugnen och låt svalna helt. 
Du bör göra många figurer så att du sedan kan använda dem du är mest nöjd med. Dem som blir över kan du alltid använda till att dekorera julklappar med (en guide om hur man gör kommer inom kort). För att skapa ett smycke finns det egentligen två alternativ hur du kan göra. Ifall du som jag arbetar med hattstavar kan du använda den lätta metoden som är visad på bild nummer 3, alltså att du bara gör en någorlunda rund ögla, stoppar in tex örhänget och sedan trycker in änden i samma hål där själva öglan kommer ifrån. Bild nummer 4 visar sluteffekten. Det svårare alternativet (resultatet visas på bild 5) kräver två tänger och lite övning. På den bilden virar du toppen två eller tre varv runt själva öglan för att fästa. Detta sättet kräver att du använder långa hattstavar. Ifall du vill piffa till smycket lite kan du som jag gjort på bild 5 och sätta dit lite pärlor. 
 Jag må inte vara den bästa på att förklara hur man gör, men jag hoppas att du har fått en idé på hur man kan göra. Att göra smycken och figurer i fimolera är superenkelt och det är bara att experimentera sig fram med olika färger och former! Här är ett litet collage på några av smyckena som jag tillverkat idag
 
Hemmagjorda Julklappar | fimo, fimolera, gör egna smycken, hemmagjorda, julpyssel, pyssel, smycken i fomolera | |
#1 - - Mohammedi's | Art, model & designer:

nice

p.s tävling på bloggen, delta gärna. Du vinner ett par valfria hörlurar från den populära märket, sudio!

Upp