Hemmagjord Body Scrub!

Gör din helt egna kropps och läppskrubb! Idag tänkte jag dela med mig av mina fyra bästa recept på fyra olika skrubbar som är superenkla och superbilliga att göra. Av egen erfarenhet vet jag att skrubbarna med fördel håller sig ca 6 månader i en väl försluten glasburk vilket gör dem till den ultimata hemmagjorda julklappen. Dessa skrubbar håller helt klart den kvalitén som du förväntas av dyra märken som the body shop, tänk att du gör en egen som är minst lika bra och kostar tjugo gånger mindre! 

 Den första skrubben jag tänkte dela med mig av är vanilj-och honungskrubben som är prefekt för torr och trött hud och luktar himmelsk vanilj. Jag väljer alltid att göra en stor sats av skrubben, men du kan helt klart halvera satsen. 

Sockerskrubb med vanilj

  • 4 dl vanligt socker
  • 2 dl rörsocker
  • 2 dl olja (olivolja är bäst för huden men luktar starkt, ifall du vill slippa lukten välj istället solrosolja)
  • 1 dl farinsocker 
  • en halv dl flytande honung
  • 2 msk vaniljextrakt

Blanda allt i en skål ordentligt och för över till valfri burk. Jag valde en burk ifrån Rusta som kostade 25 kr och rymmer 8 dl vätska.  

 Den här skrubben gör inte lika mycket gott för huden som vaniljskrubben men den luktar istället fresh citron och är superbra för normal hud. Ifall du vill ha en lite gulare färg på skrubben kan du som jag gjort, droppa ner lite av gul karamellfärg. 

Sockerskrubb med citron

  • 4 dl vanligt socker
  • 1 dl rörsocker
  • 1 dl olja (använd en färglös eller gul olja ifall du vill färga skrubben)
  • en halv dl citronjuice, färsk eller färdigpressad. 
  • 1 msk flytande honung 
  • (ev, gul hushållsfärg/karamellfärg/gelfärg) 

Blanda alla ingredienser förutom oljan och blanda ordentligt. Häll sedan gradvis ner oljan tills du uppnår önskad konsistens. Lite lösare konsistens gör det enklare att skrubba kroppen. Burken jag valde rymde bara 2 dl skrubb och kostade 15 kr på Euro Store. 

 Den här lilla rackaren håller sig tyvärr inte lika bra som de övriga skrubbarna på grund av att man inte använder någon olja som konserveringsmedel. Läppskrubben är perfekt för att skrubba läpparna och mycket god att äta (ibland råkar det bara slinka in lite när man skrubbar läpparna..). Många av oss glömmer bort hur bra det är att skrubba läpparna då och då för att dem ska vara mjuka och smidiga, glöm inte att avsluta med ett läppbalsam när du skrubbat klart. 

Enkel läppskrubb (1/2 dl färdig produkt)

  • 1 msk rörsocker
  • 1 msk farinsocker
  • 1 msk vanligt socker
  • en halv dl honung

Blanda alla ingredienser och häll i en liten burk eller använd direkt. Jag köpte en burk för 10 kr på Inn och Finn som rymmer nästan en halv dl. 

 Den sista skrubben jag tänkte dela med mig av är ingen kropps eller läppskrubb utan istället är handskrubb. Skrubben är perfekt för att ha i en liten burk i köket och använda efter man har hållit på med något stinkande som fisk eller vitlök. Det enda du behöver göra är att ta ungefär en matsked skrubb och skrubba händerna i någon minut och sedan skölja; Tadaa! Mjuka och luktfria händer.

Handskrubb med citron (2 dl färdig skrubb)

  • 4 dl vanligt strösocker
  • 1/2 dl citronsaft
  • 1 tsk citronarom 
  • några droppar gul hushållsfärg

Blanda alla ingredienser och häll över i en burk. Jag använde en burk med textat lock för 19 kr på Euro Store. 

 Hoppas du får till några snygga hemmagjorda kroppsskrubbar, jag lovar att dem är underbara. Du kan med fördel källa i lite vitamin E i kroppsskrubben för att ta hand om huden ytterligare. Ifall det efter en tid bildas som ett lager av olja och honung över sockret i burken är det ingen fara, det är helt normalt. Blanda bara igenom innehållet när du väl ska använda skrubben. Dekorera brukarna med presentsnören och fina etikettlappar, glöm inte att skriva bäst före datum!
 
 
Hemmagjorda Julklappar, Julklappar | body scrub, citron skrubb, hemmagjorda julklappar, julklappstitps, kroppsskrubb, läppskrubb | |
#1 - - Amandas jul:

Men vad smart!!! Absolut något för mig :)

Svar: vad kul att du tycker så, alltid bra med snabba och lätta tips :)
Martina

#2 - - paula:

du skrev att man inte skulle glömma att skriva bäst före datum, men när vet man när det är? ungefär hur länge håller de olika scrubbarna? :)

Härliga recept! Ska prova och ge bort i julklapp till systarna :)

Svar: Dem med olja håller sig i ca 6 månader och läppskrubben håller i ca 2 månader.. så ganska lång tid håller dem sig :)
Martina

#3 - - Emelie :

Kommer karamellenfärgen att färga av sig när man skrubbar?

Svar: Nej, det gör den inte :)
Martina

#4 - - Kourtney:

åh, värsta bästa tipset!! :) nu e julklapparna lösta för i år! :)

Upp