Pepparkakskyrka

Årets stora pepparkaksprojekt fick bli en stor fin kyrka. Kyrkan blev ungefär 20x30 cm och lite över 30 cm hög. Det blev en hel del delar och en hel del deg gick åt, men det var det värt. Mallen förstorade jag med 20% och gjorde om hela tornet samt i princip alla fönster då jag inte gillade originaldesignen på dessa. Mallen jag använde mig av var denna; Sockenkyrka ifrån Julälskarna. Degen och kristyren är tagen ifrån pepparkakshusexperten på Ximas by Nilli, kika in där för massor med tips på pepparkakshusbak, speciellt hennes pepparkakshus-skola är skitbra att läsa! 

Nej men nu är det slutpratat, njut av alla bilder på kyrkan som jag tog igår! :) 

Pepparkakshus | dekorera, julälskarna, mall, pepparkaka, pepparkakshus, pepparkakshus 2014, pepparkakskyrka, sockenkyrka | |
#1 - - svensk Jul:

Oj vad fint, skulle jag vilja ha ett sånt fint :-)

Svar: Tack! :)
Martina

#2 - - Fru Boholms Hörna:

Oj, vad fint. Vad duktig du är.

Svar: Tack! Det var en del jobb men resultatet blev bra så jag klagar inte :)
Martina

#3 - - Anonym:

Snyggt! Hur gör du fönstrerna och istapparna på pepparkakshuset?

Svar: Tack! Fönstren gjorde jag genom att lägga i krossade karameller 5 minuter innan delarna gräddats färdigt. Då smälte karamellen och bildade som ett fönster. Det är dock viktigt att använda halvt genomskinliga karameller för att få vitrage-effekten. Istapparna gjorde jag genom att dutta och släppa med tyllen, det är en enkel teknik, bör finnas massa guider online! Lycka till :)
Martina

#4 - - Anonym:

Älskar din kyrka. Hoppas jag får använda denna mall? Fick sån inspiration. Gillar tvåvåningen i kyrkhuset och det runda fönstret

#5 - - kalle sensson:

trevligt

Upp