Gjut Dina Egna Ljus!

Ljus är något som alltid gör stämningen lite mysigare här hemma, speciellt vid jul. Så vad passar inte bättre än hemmagjorda ljus? Det blir extra roligt att gjuta dem själv och billigt om du gör dem av gamla ljusstumpar. Idag bjuder jag på en guide om hur du enkelt gjuter dina egna ljus av ljusstumpar i små koppar, burkar eller andra föremål som du vill ha dina ljus i. Det är billigt, lätt och går riktigt snabbt om du som jag använder små söta espresso-eller glöggmuggar. 

En bild på ljusen jag gjorde i glöggmuggarna

Du behöver: 

* ljusstumpar/gamla ljus (nya ljus funkar också, billigare en gjutmassa för ljus)

* Veke (mina köptes på panduro, dyrt men räcker länge )

*En eller två stora glasburkar för att smälla ljusmassan (en för varje färg) du kan använda en tvättat olivburk

*Några grillpinnar 

*Kniv och sax 

*Små muggar, koppar eller små burkar du vill ha ljusen i

*En stor kastrull

 Börja med att ta bort alla gamla vekar ur ljusstumpar, eller ta ut vekarna i ur alla ljus annars kommer dem att bli brända och förstöra färgen på ljusen. Jag använde mig av nya små röda ljus, 24 stycken för 20 kr, billigare en gjutmassa och röd färg. Häll upp vatten i en stor kastrull och låt vattnet börja sjuda. Ställ i glasburken med ljusstumparna i kastrullen och låt ljusen smälta. Det tar ungefär 5 - 20 minuter för ljusen att smälta helt.

Som man ser på bilden har min ljusmassa nästan smält helt. Tänk på att det behövs mer ljusstumpar än vad man först kan tro för att fylla upp även de små formarna. Om du ska smälta ner röda ljus är det vanligt att massan blir lite orange innan den har stelnat åter igen helt, så bli inte stressad ifall din massa blir orange. Klipp sedan vekarna så att dem blir ca 3 cm högre än ifrån botten till toppen av glaset. Använd inte för tjocka eller för tunna vekar. jag använde mig av mellantjocka vekar ifrån Panduro. En påse på 50 kr räcker för mer än 30 ljus i den här storleken. Knyt sedan veken på en grillpinne och doppa den delen som ska ner i ljuset i lite stearin och tryck till i botten så att veken sedan inte förflyttar sig när du häller i den varma ljusmassan. Nu sitter veken lätt fast i glaset och samtidigt fast i pinnen som läggs över glaset. Häll sedan ner massan försiktigt i muggarna till önskad punkt. Låt stelna i rumstemperatur i 1 timme om du gjuter i en liten form och i 2 timmar ifall ljuset är större. Men börja inte städa upp efter gjutningen än! Det är ett steg till som du måste genomgå. Efter en timme märker du att det har bildats som ett hål eller en fördjupning i mitten av glaset vid veken som sitter fast i pinnen. Detta sker i princip alltid. Ta grillpinnen och gör några små hål precis längst ner vid fördjupningen. Smält sedan ner ny ljusmassa och fyll i hålen, men fyll inte över ljusets originallinje. Låt sedan stelna i minst 5 timmar vid litet ljus och helst hela natten vid stora. Detta steg kan du behöva upprepa en gång till ifall du gjuter ljus större än 7 cm i diameter. Idag gjorde jag röda och genomskinligt vita ljus i lite olika små koppar. På bilden ser man hur de står och stelnar. Efter att ljusen har stelnat helt klipper du av veken 1 cm ifrån ljuset. Då är ljusen klara! Superenkelt, billigt och riktigt snyggt! Kopparna och glöggmuggarna köpte jag för 12 kr/st med tallrikarna på Inn och Finn. Dessa koppar har ungefär 5 cm i diameter. På bilden nedan ser man espressokopparna som jag använde. Fler bilder på ljusen kommer i veckan. Lycka till med dina egna ljus! :)

Hemmagjorda Julklappar, Pyssel | Burkar, Dekorationer, Julklappstips, Tips, gjuta ljus, hemmagjorda, hemmagjorda julklappar, ljus, pyssel | |
#1 - - Caroline:

Superkul att du använder dig av muggar och koppar.
annorlunda och fint.

Svar: Tack! :)
Martina

#2 - - Johanna:

Vilka bra tips! Super fint och mysigt, som jag själv tänker testa på :)
Var har du köpt glöggmuggarna på de första bilderna?

Svar: vad trevligt att du gillade dem! Muggarna köpte jag i en affär som heter eurostore som ligger strax utanför Stockholm :)
Martina

#3 - - Sara:

Jag är så sugen på att göra egna ljus men jag är rädd för att jag får stearin överallt i kastrullen, bänken, mm. Blir det kladdigt?

Upp