Dekorera förvaringslådor

Förra månaden postade jag ett inlägg om hur man kan dekorera sin väggklocka med hjälp av lite fint papper och decoupage-lim. Idag postar jag en del två. Inte riktigt en del två men projekten är ganska lika varandra. För att matcha klockan valde jag att även köpa in och dekorera lite lådor från ikea. Måste säga att jag är supernöjd med resultatet och ger sovrummet ett riktigt lyft, speciellt med tanke på att alla möbler, golv, väggar och tak är svarta eller vita. Kan även tänka mig att man kan dekorera sådana lådor, vika ihop de igen och ge bort i julklapp :)

Material: 
En gammal eller ny klocka där man kan skruva bort glaset (köpte vår på lidl för två år sedan för en hundring, OBS! den billigaste klockan för 20 kr från ikea fungerar inte till detta projekt, har testat)
En pensel 
Decoupage-lack (jag använde mod podge- matte)
Decoupage-papper eller servetter (jag använde decoupagepapper från panduro)

Steg 1
Börja med att montera upp lådorna eller torka ytan på dem. Jag tog ut och mätte decoupage pappret för att vara säker på att pappret inte är för litet. Jag klippte dock inte till pappret om det var för stort. Sedan målade jag ett tjockt lager med mod podge på själva lådan och klistrade försiktigt fast pappret. Slätade ut så mycket det gick för att få bort luftbubblor och linjer. Måste säga att jag var riktigt kass på att släta ut pappret på så stora ytor, men jag tror även att det berodde lite på själva pappret. Låt överskottet av pappret att hänga på sidorna och låt torka i två timmar.

Steg 2
Efter att lådorna torkat i två timmar klippte jag av överskottspappret. Sedan målade jag med mod podge matte över hela bilden. Mod podge fungerar både som lim och lack, och jag valde den varianten med matt effekt. Sedan lät jag lådorna torka i fyra timmar. Taaadaaa! Lådorna är färdiga! Genom att använda andra papper eller unika servetter kan dina lådor bli hur unika som helst. Tänk bara på att om pappret är tunt så måste lådorna ha en vit bakgrund. Om du har mörka lådor, måla den sidan där pappret ska sitta vit :)

Jag blev i alla fall jättenöjd och slutpriset på mina lådor hamnade på 500 kr om man ska räkna med själva priset på lådorna från ikea. När alla lådorna är torra kan de användas som vanligt, man behöver inte vara försiktig med dem :)

Hemmagjorda Julklappar, Pyssel | decoupage, dekorera, dekorera lådor, lådor | |
Upp