Gjut Din Egen Tvål!

Här kommer nästa tips på en enkel, praktisk och snygg hemmagjord julklapp. Gjut din egna tvål helt enkelt! Det är inte så dyrt, men vill du ha färg, doft och speciella former så kan det komma att kosta en del. Idag har jag valt att gör vit och röd tvål som båda doftar vanilj. Scrolla ner för att läsa hela guiden!

 

Det du behöver är: 

* Tvålmassa. Det finns en hel del massor att väja på, vanlig, genomskinlig, shea, oliv mm. I teorin skulle man kunna använda redan färdiga tvålar som man smälter ner men i praktiken går det inte lika bra. Jag har testat med diverse olika tvålsorter och det är endast tvålmassan i block ifrån panduro som har funkat. 

* Gjutformer. Du kan som jag använda isformar eller chokladformar, blir billigare än att köpa formar speciella för tvålgjutning. 

* Tvålfärg. Karamellfärg funkar INTE, du behöver köpa en speciell tvålfärg ifall du vill färga din tvålmassa. 

* Doftolja. Du kan skippa doftoljan om du inte vill ha doft på din tvål, men ifall du vill ha doft på tvålen måste du ha doftolja parfym funkar INTE. 

 Börja med att skära tvålmassan i små bitar och lägg dem sedan i en glasburk. Du smälter ner tvålen med samma teknik som vid ljusgjutning. Lägg glasburken i en kastrull med sjudande vatten och låt tvålmassan smälta utan att röra om! Rör inte om tvålmassan för då bildas det luftbubblor som förstör tvålen. Låt tvålen smälta ifred, ca 500 g massa smälter efter en kvart. Kolla till tvålmassan så att den inte börjar koka, för börjar den koka är tvålmassan förstörd. 
När all tvålmassa har smält tar du bort burken ifrån kastrullen och häller i eventuell tvålfärg och doftolja. Häll sedan ner massan i formarna och låt stelna i minst två timmar. Jag lät mina stå över natten. 
 Ta sedan ut tvålen ur formarna och trimma med en trubbig kniv. Jag gjorde fyra stora tvålar och sex stycken små  minitvålar. Låt sedan tvålen stå i några timmar i rumstemperatur så att den torkar lite. Sedan är det bara att slå in dina färdiga tvålar i silkespapper, smörpapper eller plast! 
 Små pralintvålarna lade jag i en presentburk som jag klätt i guld och grönt silkespapper. Ska bli en superfin present! 
 De stora tvålarna slog jag in i silkespapper och lade till klistermärken :)
 Lycka till med dina egna tvålar!  :)
Hemmagjorda Julklappar | Julklappar, Julklappstips, gjuta tvål, hemmagjorda, hemmagjorda julklappar, tvål | |
#1 - - Hannah S.:

Jättebra julklapp ju, kul när man kan göra den hur personlig som helst egentligen också :)

Svar: Precis! Du kan använda olika former, dofter, färger och sedan kan man rista in eller stämpla på vad man vill på tvålarna också! :)
Martina

Upp