Lekue Cake Pops Guide

Idag tänker jag dela med mig av en lite guide hur man bakar cake pops med hjälp av en Lekue silikonform för cake pops. Personligen föredrar jag att göra cake pops på traditionellt sätt, dvs att man maler ner färdiggjorda muffins och blandar smulorna med valfri frosting. Men att baka cakepops är minst lika gott och mycket mindre jobb än med traditionella, dock behöver man som sagt en cakepopsform. Jag använder en silikonform från Lékué som jag fick i julklapp förra året, och dessa säljs fortfarande på bland annat Cervera. De bakade cakepopsen har en tendens att bli lite större än vanliga cake pops och mindre söta då man inte använder någon frosting inuti. 

 Till cakepopsen använder jag precis samma recept som till vanliga muffins, denna gång gör jag med chokladsmak och du kan med fördel använda detta recept för att göra 12 normalstora muffins. 

Grundrecept för 12 normalstora chokladmuffins (18 stycken bakade cakepops)

125 g rumstempererat smör

 125 g (1,5 dl) strösocker

 2 ägg

 110 g (knappt 2 dl) mjöl

 3 msk kakaopulver 

 1 tsk bakpulver

 2 msk mjölk 

Vispa smör och socker pösigt. Häll sedan i äggen och mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan mjöl, kakao och bakpulver och rör till en slät smet med hjälp av en slickepott. Fördela smeten i silikonformen. Baka i mitten av ugnen i 18 minuter i 190 grader. Ta sedan ut cakepopsen ur ugnen och låt svalna i formen.

 Lekue silikonformen för 18 stycken cakepops. 

 Så här ser det ut när jag klickat in smeten i formen. Det lär bli lite smet över. Kom ihåg att inte fylla formen alldeles för mycket, för då kommer smeten att flyta ut för mycket under gräddningen i ugnen. Lagom är att fylla så att det knappt sticker ut något. Om du fyller för lite blir inte cakepopsen runda. När du fyllt formarna så lägger du på locket och klämmer till ordentligt vid låsen, annars finns det en risk att locket kommer att resa sig tillsammans med cakepopsen. 
 
 
Nu ska rackarna in i ugnen, låt dem stå i 15 minuter och pröva sedan med en trästicka i hålen för att se om de är färdiggräddade. Eftersom att de gräddas i en silikonform kan det ta lite längre tid än i en metallform.  

Ta sedan ut cakepopsen ur ugnen och låt svalna helt. När dem är helt avsvalnade, sätt dem i frysen i ca 5 minuter för att de ska vara enklare att ta ut ur formen. Som du ser på bilden endan flöt smeten ut på sidorna, det är absolut inget att oroa sig över! ta bara ut dem ur formarna och trimma sidorna med en kniv, problemet löst. Ta ut alla cakepopsen ur formen och lägg sedan tillbaka dem igen. 

Som ni ser blev dem så goda att pappa åt upp tre på direkten, haha.  

För att fästa pinnarna i cakepopsen bör du använda smält choklad eller candy melts. Temperera chokladen eller smält candy melt´sen och doppa en cakepopspinne eller en klubbpinne i chokladen och stick sedan ner i popsen. När alla pinnar är fästa kan du låta chokladen stelna i ca 20 minuter i rumstemperatur eller 5 minuter i kylen. 

 Det är viktigt att temperera chokladen som du ska dekorera dina cakepops med! Annars kommer chokladen att smälta i rumstemperatur. Det är jättenkelt att temperera chokladen, jag tempererar i mikorn. Det gör du genom att i en skål lägga hackad choklad och stoppa i mikron i bara 10 sekunder. Efter 10 sekunder tar du en sked och rör om i ca 30 sekunder, sedan gör du om proceduren tills all choklad smält. akta så att inte massan blir för varm, för då har du förstört tempereringen och chokladen kommer inte kunna stelna i rumstemperatur. 

När pinnarna är fast i popsen är det bara att dekorera hur du vill! Bara fantasin sätter gränsen. Idag gjorde jag cakepops doppade i vit choklad med julstörssel, rörsocker och pärlsocker. 

 Ifall du vill ha mer inspiration till cakepops är det bara att googla lite, googla christmas cakepops för lite extra juliga cakepops ;)
Recept | Bakade cakepops, Cakepops, Lekue, Lékué, enkelt recept, guide, recept | |
#1 - - Sara:

Mums så gott :)

#2 - - Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Vilken smart grej :) Mums!

#3 - - Peasyeasy:

Så fantastiskt fina! :) Var hittar man sådana pinnar?

Svar: Tack! Jag köpte mina på kakburken för 36 kr för 50 stycken i plast. Det finns i hårt papp på bland annat panduro och cervera :)
Martina

#4 - - Carro:

Mums!

#5 - - Tess:

Sådana har jag bakat med mitt barn :-) Farligt med tv-reklam på Cartoon Network. Det var där han fick syn på dem och önskade sig...hehe :-)

Svar: Hehe, min systerson är lika dan, såg kakor på tv och då fick jag komma över och baka med honom :)
Martina

#6 - - Klara:

men, vad smart med sådana formar. Måste prova göra cake pops snart, känner jag!

Svar: Visst är det smart! Jätteskönt att kunna baka dem istället för att behöva smula ner färdiga muffins , göra forsting , rulla bollar osv.. Lycka till med cakepopsen! :)
Martina

#7 - - Elina:

Söta, har själv tänkt att kanske ge mig på cake pops (det traditionella sättet) imorgon ;)

Svar: Tack! Det är såklart kul att göra på vanligt vis också! Ska ge mig på att göra vanliga på tisdag :)
Martina

#8 - - Thea:

Åh vad söta! Går de att göra utan formen på något sätt?

Svar: Tack! Du kan göra cakepops på det traditionella sättet och då behövs ingen form. Det är bara att googla på simple cakepops eller vanliga cakepops så bör det komma upp något recept. Vanliga cakepops görs genom att man tar och smular ner färdiggräddade muffins och gäller i lite frosting och formar till små runda cakepops. Nackdelen blir dock bara att de blir mycket sötare än de bakade :)
Martina

#10 - - Luucy:

Mums :D

#11 - - Mot Ett +:

När jag gör cakepops och ska doppa dom i choklad rinner det liksom av en del och jag måste stå och snurra och snurra och snurra för att försöka få det jämnt, så jag måste alltid ställa dom med "huvuden" neråt och pinnarna uppåt. Jag får dom aldrig så fina som du fått.

Svar: Ja, chokladen rinner, även för mig. Ett tips är att ha en blomkruka med hårt packad jord och trycka ner pinnarna för att torka. Då kan chokladen drippa ner i krukan. Har du som jag en silikonmatta med hål är det bara att ställa pinnarna i hålen som håller upp cakepopsen. Lycka till! :)
Martina

#12 - - Sandra (blivande frisör):

tack för tipset!! skall testas :)
kram

Svar: Varsågod, hopps det går bra! :)
Martina

#13 - - Malin:

Men smarrigt!

#14 - - Anna:

Åh vad gott. Riktigt bra med den där formen!!

Svar: Ja, formen är riktigt praktisk :)
Martina

#15 - - Annster:

Så gott :)

#16 - - Robex Lundgren:

mums

#17 - - Josefine:

Ser himla gott ut!

#18 - - Jennie:

Ser goda ut.

#19 - - Junitjej:

Så fina!

Upp