Röda och Gröna Jul Cupcakes

Efter en tröttsam fredag behövde jag sova ut prudentligt nu på lördagen. När jag insätt hur sent jag vaknat så kändes det onödigt att planera något stort för dagen så valde att stanna hemma och baka lite mer julcupcakes! Idag blev det mellanstora röda och gröna chokladcupcakes med vaniljsmörkfrämsfrosting. Receptet följer här nedan, hoppas du tycker om dem!

Grundrecept för 12 normalstora chokladmuffins (eller 24 st minimuffins)

125 g rumstempererat smör

 125 g (1,5 dl) strösocker

 2 ägg

 100 g (1,75 dl) mjöl

 3 msk kakao

 1 tsk bakpulver

 2 msk mjölk  

Vispa smör och socker pösigt. Häll sedan i äggen och mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör till en slät smet med hjälp av en slickepott. Fördela smeten i 12 normalstora formar som lagts upp i en muffinsplåt. Baka i mitten av ugnen i 15 minuter i 190 grader. Ta sedan ut muffinsen ur ugnen och låt svalna på ett galler så att dem inte blir fuktiga i botten. 

 
 Vaniljsmörkräm / Basfrosting för cupcakes (räcker för 12 stycken normalstora cupcakes) 

 425 g florsocker

2 msk mjölk

1 tsk vaniljextrakt (ger mer smak än vaniljsocker)

125 g rumstempererat smör

Vispa smöret vitt och fluffigt, det kan ta ca 5 minuter. OBS! det är superviktigt att verkligen mixa smöret vitt, mjukt och fluffigt, annars blir frostingen tung och ganska osmaklig. När smöret är uppvispat häll i vaniljextrakten och 100 g florsocker. Mixa i ca 2 minuter tills allt är välblandat. Häll sedan ner 1 msk mjölk och 100 g florsocker och mixa igen. Fortsätt med 100 g florsocker i taget tills du använt all florsocker. Ifall du känner att konsistensen är för fast häll i en tsk mjölk i taget till önskad konsistens och ifall konsistensen är för lös, öka med florsocker. När du fått till önskad konsistens är det bara att frosta dina cupcakes! Ifall du vill som jag i detta inlägg ha färgad frosting använd gelé färger. Vanlig karamellfärg kommer förstöra frostingens konsistens och inte få lika stark färg. Geléfärg finns på bland annat Cervera, Panduro och i andra bakbutiker. 

  Misslyckades lite med den röda frostingen, råkade hälla i lite svart i början istället för bara röd. Men det blev helt okej ändå :)
 Här hällde jag på lite strössel, helt klart superfint! Jag får redan en massa julkänslor av dessa juliga cupcakes! 
 Lycka till med baket!
Recept | Inspiration, Röd, cupcakes, enkelt recept, grön, hemmagjorda, julcupcakes, recept, strössel | |
#1 - - Anonym:

Gott recept! Men kör jag skulle vispa i äggen och mjölken med det vispade smöret och sockret så blev det gyningt. Vad beror det på?

Svar: Det beror på att alla ingredienser måste ha samma temperatur, alltså rumstemperatur. Om det börjar gryna sig kan du lägga en msk mjöl så bör allt bli bra :)
Martina

#2 - - Anonym:

Okej tack! Testade att göra om det fyra gånger, men det blev typ äggröra av allt varje gång. Nu vet jag vad jag gjorde för fel, tack:) jättefin blogg förresten!

Svar: Hoppas det går bra nu! Annars om jag stressar och det blir grynigt så brukar jag fortsätta ändå, lovar att muffinsen ändå blir bra :)
Martina

Upp