Dekorera din väggklocka!

Här kommer årets första pyssel som även är ett enkelt och perfekt tips för en unik hemmagjord julklapp. Dekorera om din gamla väggklocka! Klockor kan vara en jättevacker detalj hemma, men vanliga tråkiga klockor känns lite sådär så fick för mig att göra om min nuvarande väggklocka. Tycker detta är en härlig present till någon äventyrare eller ett bra sätt att piffa till hemmet. Scorolla ner för mer bilder och instruktioner om hur du kan göra om din klocka på samma sätt som jag :)

Material:
En gammal eller ny klocka där man kan skruva bort glaset (köpte vår på lidl för två år sedan för en hundring, OBS! den billigaste klockan för 20 kr från ikea fungerar inte till detta projekt, har testat)
En pensel
Decoupage-lack (jag använde mod podge- matte)
Decoupage-papper eller servetter (jag använde decoupagepapper från panduro)

Steg 1

Börja med att skruva loss klockan från glaset. Min klocka gick det varken att ta bort visarna på och en liten vägg blev kvar. Men det är inga problem. Jag skar ut en cirkel från decoupage-pappret som var lika stor som klockskärmen med ett hål i mitten för att trä över visarna. Sedan målade jag ett tjockt lager med mod podge på själva klockan och klistrade försiktigt fast pappret på klockan. Slätade ut så mycket det gick för att få bort luftbubblor och linjer. Men linjerna gjorde kartan så härligt gammeldags så valde att ha kvar dem.

Steg 2

Sedan lät jag klockan torka i två timmar tills lacket var torrt. När allt var torrt tog jag och målade mod podge matte över hela bilden. pod podge fungerar både som lim och lack, och jag valde den varianten med matt effekt. Sedan lät jag klockan torka i fyra timmar. Slutligen torkade jag av glaset och skruvade tillbaka klockan. Taaadaaa! Klockan är färdig! Genom att använda andra papper eller unika servetter kan din klocka bli hur unik som helst. Tänk bara på att om pappret är tunt kommer tim-markeringarna att synas under som på min klocka. För att undvika det måla först hela skivan vit :)

Jag blev i alla fall jättenöjd och slutpriset på klockan hamnade på 250 kr om man ska räkna med själva priset på klockan som vi köpte för två år sedan. Du kan göra som jag och ta bort batterierna i klockan och endast använda den som en väggdekoration eller ha den mest unika klockan i världen :)
Hemmagjorda Julklappar, Julklappar, Pyssel | decoupage, decoupage klocka, dekorera klocka, hemmagjorda julklappar, klocka, mod podge, mod podge matte | |
#1 - - radhuslivet.se:

Vilket bra tips! :)

Upp