Jullista

Hittade lite roliga listor hos matildasjul.blogspot.se. Tyckte att det var riktigt trevliga frågor att svara på så valde ut några från bloggen. Alltid lite kul att svara på frågor som rör julen, speciellt om du inte måste hitta på frågorna själv :)

Matildas Jullista 

Vad är dom första fem orden du kommer att tänka på när du hör ordet "jul"?
Mat, pepparkaka, snö, julgran, mys

Tänker du göra något annorlunda i jul till skillnad från förra året?
Jag ska inte baka lika mycket julgodis, pepparkakor, lussebullar och andra typiska julbak. Cupcakes kommer dock nya av varje vecka. Sedan ska jag inte pynta lika mycket och försöka panta ner antalet julklappar som jag köper till mig själv (unnar mig lite väl mycket varje år.. hehe).

Fortsätt meningen "ingen jul utan..."
...god mat. Visst det låter jättelöjligt men maten gör så mycket för mig. Eftersom att vi äter polsk julmat vid jul som vi bara äter en gång varje år så blir det så unikt, så gott och jag längtar jättemycket.

Viktigaste grejen på julbordet?
uszka z barszczem, det är en Polsk rätt. Det är små degknyten fyllda med svamp och man äter tillsammans med slät rödbetssoppa. Inte så svenskt men detta är rätten jag mest förknippar med julen.

Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands?
Ja, jag firade förra året i södra polen bland snötäckta berg och fantastisk julig stämning. kan helt klart göra om det, var nästan mysigare och juligare än i Sverige.

Vad ger dig mer julstämning, svenska eller amerikanska jullåtar?
Tror svenska och för mig även polska jullåtar ger mer julstämning. Men jag älskar ändå amerikanska jullåtar!

Vilken julfilm är bättre, "Love actually" eller "En underbar jävla jul"?
Tycker nog bäst om Love actually, trots att det inte är en favorit.

Vilken julkalender väljer du - "En riktigt jul eller "Tjuvarnas jul"?
Har inte sätt en julkalender sedan jag gick på förskolan, julkalender är tyvärr ingen tradition för mig :)

Brukar du köpa julklappar av något slag till dig själv?
hehehe... vilken rolig fråga... dem som känner mig vet att jag köper klappar för flera hundra till mig själv förutom alla kalendrarna som går för flera tusen. Jag lägger dock en hel del på julklappar till andra så mår inte så superdåligt över att jag unnar mig själv. Det är ju ändå mina egna intjänade pengar!

När började du julblogga och varför (om du har en julblogg)?
Jag började julblogga 2014. Jag började blogga för att jag inte hade något att göra på kvällarna och skriva är ganska roligt, speciellt om det handlar om julen. Vidare så älskar jag att baka och det har alltid varit tråkigt att jag inte kunnat dela med mig av det jag bakat, och bloggen gjorde det enklare för mig :)

När är det okej att börja julpynta tycker du?
Runt den 10:onde november, men jag personligen håller mig till första advent. Gillar ha allt uppe på en gång :)

Vad har du för stil på julen?
Jag gillar att köra på vit, röd och silver men i år är jag mer liberal. Förut kunde jag vara så elak att jag förbjöd vissa färger på julklappspapper, men i år kvittar det. Väljer jag själv blir det alltid rött eller silver men grön, rustik och guld är minst lika fint!

När plockar du in julgranen?
Vi har plastgran numera, vi kommer nog ta in den efter jag kommit hem från London, så otroligt sent i år.

Vad är det viktigaste i julpyntet?
Julgranen :)

Besöker du någon julmarknad?
I år blir det alla med gratis inträde i Stockholmsområdet samt Skansen. Vidare blir det även alla i centrala London :)

När börjar du lyssna på julmusik?
I september någon gång brukar det bli. Beror på om jag har någon julstämning. Om det är världens solsken och brittsommar lyssnar jag ju inte, men är det däremot riktigt höstigt väder ute och jag sitter inne med tända ljus kan jag absolut lyssna!

Bästa jullåten?
Last Christmas, döm inte! ;)

Vart firar du jul?
Hemma i år :)

Vad är viktigt på julafton?
Familjen är viktigast, det är de som gör stämningen. Vidare så gillar jag att fokusera på maten och slutligen så kommer presenterna. Ja, jag är lite av en materialist.

Vad gör du dagen innan julafton?
I år jobbar jag dagen innan och på julafton. Men annars så skulle jag baka det sista som inte blivit fixat, skulle ta fram bordet och hjälpa till med julmaten.

Vad gör du på julaftons morgon?
Vaknar, har säkert inte sovit hela natten. Sedan går jag ner till köket i min morgonrock sätter på te och käkar en bulle till frukost. Tittar ut genom fönstret och drömmer mig bort. Sedan så är det dags att fixa det absolut sista som jag inte hann med dagen innan.

Har ni tomte på julafton?
Nä, vi kör inte med tomte.

Och sista frågan - hur pepp är du i detta nu på december och julen?
På en skala 1 till 10 är jag nog på 100000000. Som jag skrev igår, jag spricker av förväntan!

Top Tre 

Julmat
uszka z barszczem, jarzynowa (en typ av grönsakssallad) med nybakat bröd och senapsill

Juldryck
Julmust, Te och tomtelatte från espressohouse

Julgodis
Klassisk Knäck, Pepparkakskola och fudge

Juldoft
Pepparkaka, saffran och nybakat bröd

Julpynt
Glitter (i alla former), Pepparkakshus (ja, det är ett pynt) och levande ljus

Julmys
Te, snö och levande ljus

 
Allmänt | jullista | |
Upp