Snart blir det pepparkakshus!

Ritningarna klara, plattorna klara, ljusen inköpta, fönsterkarameller finns här hemma och glasstrutarna till träden står redo. På tisdag ska jag göra degen och börja baka delarna till husen. Kör som vanlig på "fuskdeg" som ser ut och luktar som pepparkaka men är stenhård och smakar inte så gott. Jag är sjukt taggad, det är så kul och tidskrävande att göra hus. Dessutom blir man inte klar på några timmar, nej byggandet brukar sträcka sig över några dagar. Tycker att pepparkakshusbygget är det bästa startskottet inför första advent och första december. När jag blir klar känner jag mig så nöjd och glad, det är officiellt jul och huset luktar pepparkaka. Inte pepparkakshuset, utan mitt hem, det känns som att det luktar pepparkaka 24/7 efter att huset är färdigt.
Tänkte nämna att de snyggaste (enligt mig) fönstren gör man genom att krossa halvgenomskinliga fruktkarameller och lägga dem i fönsterhålen och sedan smälta under 3 minuter i ugnen. Jag kör varje år på franska fruktkarameller som jag köper på Ica Maxi och en påse kostar endast 30 kr! Brukar räcka med en påse, men köpte två för att få fler färger.

Allmänt | |
#1 - - Hasskos Jul:

Ska bli kul att se resultatet!:) Jag försäkte mig på ett tåg förra året, blev inge vidare.:P

Svar: Tåg låter intressant, men som med alla hus är det svårt att veta hur det blir i slutänden :)
Martina

Upp