Tomtelatte och annat julkaffe

Jag kanske har nämnt tidigare att en av smakerna som jag förknippar med julen är tomtelatten från espresso house. Jag älskar kanelsmaken med en liten dos kardemumma blandat med en härlig smak av kaffe. Jag älskar att dricka te vid juletid, och skippar helst kaffe men en tomtelatte är inte samma sak som kaffe. Tomtelatte är jul och glädje i en och samma kopp (och en hel del kalorier). I år har espresso house också kommit ut med pepparkaks latte och sticky toffee nutlatte. Låter intressant men kommer nog bara testa pepparkakslatten. De har alltid kört på bara en julsmak men i år blev det tre, tror det beror på Starbucks som långsamt börjar komma in och bli allt mer populärt i Sverige. Har själv en Starbucks inte långt ifrån mig, 20 minuters promenad. I år kör dem på gingerbread latte, toffee nut latte och vanlig varm choklad. Med tanke på att starbucks är internationellt och har samma smaker i många andra länder tror jag nog att espressohouse har härmat lite, men samtidigt så finns det inte många julsmaker man kan göra i kaffeformat och därför har många kaffeställen liknande smaker. Ska nog testa starbucks och espresso houses latte med pepparkaksmak och jämföra, kan nog testa deras toffee latte också. Blir mycket kaffe och mycket latte, men det hör ju till julen! :)

Allmänt | tomtelatte | |
Upp