Citroncupcakes med Minigranar!

Idag kände jag får något lagom sött, syrligt och fruktigt. Efter en tids tänkande bestämde jag för att göra mina goda citroncupcakes med maränsmörkräm! Lagom syrliga och lagom söta. Kände för att som vanligt sätta lite julig prägel på dem genom att pynta med små minigranar. Receptet på dessa cupcakes är helt laktosfritt eftersom att smör knappt innehåller 1% laktos och mycket fruktiga och syrliga. Riktigt enkla att göra också! Marängsmörkrämen har jag publicerat ett recept på tidigare här; marängsmörkrämsfrosting. Läs, baka och njut! 

Citronmuffins (12 normalstora)

125 g rumstempererat smör

125 g (1,5 dl) strösocker

2 ägg

2 msk citronsaft + skalet från 1 citron (alt 1 tsk citronextrakt)

120 g (2 dl) mjöl

1 tsk bakpulver

Vispa smör och socker pösigt. Häll sedan i äggen och citronsaften + skalet och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan mjöl och bakpulver och rör till en slät smet med hjälp av en slickepott. Fördela smeten i 12 normalstora formar som lagts upp i en muffinsplåt. Baka i mitten av ugnen i 15 minuter i 190 grader. Ta sedan ut muffinsen ur ugnen och låt svalna på ett galler så att dem inte blir fuktiga i botten. 

 
Dessa cupcakes blir fantastiskt goda med en inte allt för söt chokladfrosting eller med marängsmörkräm som jag serverat mina med idag. För recept på min snövita marängsmörkräm är det bara att klicka här: Marängsmörkrämsfrosting. Jag valde att dekorera mina med en hög sundee-style vilket fick dem att se ut som små mjukglassar, så söta! 

Dekorerade öven några stycken med minigranar som jag hittade på ica för 6 kr. Dessa blir helt perfekta till jul, lite syrliga och fruktiga i smaken vilket kan behövas efter all kola och pepparkakor. Formarna är köpa på panduro och i mitt tycke lite väl rosa, men mycket stabila så man behöver ingen muffinsplåt. 

 Jag älskar strössel, speciellt när strössel är format till små minigranar! 
Recept | Vit, citron, cupcakes, enkelt recept, maräng, recept, smörkräm, strössel | |
Upp